Preview

SRISA Proceedings

Advanced search

Anti-Plagiarism Tool for Code in the Digital Educational Platform of Mirera

Abstract

The possible copying of parts of code in the solution by participants in educational programming courses makes it difficult to objectively estimate the level of knowledge of each student. The article describes a solution to this problem using the example of the author's digital educational platform Mirera. The requirements for anti-plagiarism tool which take the specifics of the digital educational platform Mirera into account are set. Algorithms and methods for anti-plagiarism are considered, their advantages and disadvantages are highlighted. The details of the implementation of the fingerprinting method on a tokenized program and examples of the work of anti-plagiarism tool are described. The possibility of using the tool as an instrument for better understanding the students and the degree of mastering the course is noted.

About the Authors

M. S. Diachenko
ФГУ ФНЦ НИИСИ РАН
Russian Federation


V. A. Domrina
ФГУ ФНЦ НИИСИ РАН
Russian Federation


A. G. Leonov
ФГУ ФНЦ НИИСИ РАН; МГУ им. М. В. Ломоносова; МПГУ; Государственный университет управления
Russian Federation


K. A. Mashchenko
ФГУ ФНЦ НИИСИ РАН
Russian Federation


I. G. Raiko
ФГУ ФНЦ НИИСИ РАН
Russian Federation


A. A. Kholkina
ФГУ ФНЦ НИИСИ РАН
Russian Federation


References

1. И. А. Посов, В. Е. Допира. Методы поиска плагиата в кодах программ. Известия СПбГЭТУ «ЛЭТИ» 2019; (6): 61-66 https://izv.etu.ru/assets/files/izvestiya-6_2019_p061-066.pdf

2. Анализ алгоритмов выявления плагиата в кодах программ, написанных на языках высокого уровня [Электронный ресурс] / Д. А. Чепрасов; Национальный исследовательский Томский политехнический университет (ТПУ) ; науч. рук. Ю. Я. Кацман // Современные техника и технологии сборник трудов XVIII международной научно-практической конференции студентов, аспирантов и молодых ученых, Томск, 9-13 апреля 2012 г: в 3 т.: / Национальный исследовательский Томский политехнический университет (ТПУ) . — 2012 . — Т. 2 . — [С. 431-432] https://www.lib.tpu.ru/fulltext/v/Conferences/2012/C2/V2/v2_212.pdf

3. A. Aiken, S. Schleimer, D. Wikerson. Winnowing: local algorithms for document fingerprinting. In Proceedings of ACMSIGMOD Int. Conference on Management of Data, San Diego,CA, June 9–12, pp. 76–85.ACMPress, New York, USA, 2003. https://theory.stanford.edu/~aiken/publications/papers/sigmod03.pdf

4. Nick Moone. Comparing variable fingerprints to indicate plagiarism in code, June 18, 2021 https://scripties.uba.uva.nl/download?fid=682144

5. Kevin W. Bowyer and Lawrence O. Hall. Experience Using ”MOSS” to Detect Cheating On Programming Assignments. https://www3.nd.edu/~kwb/nsf-ufe/1110.pdf Сайт библиотеки «Pygments» [Электронный ресурс]. https://pygments.org/ (дата обращения: 01.09.2022) Библиотека «copydetect» [Электронный ресурс]. https://github.com/blingenf/copydetect (дата обращения: 01.09.2022)

6. Никитов А.В., Орчаков О.А., Чехович Ю.В. Плагиат в работах студентов и аспирантов: проблема и методы противодействия. Университетское управление: практика и анализ. 2012;(5):61-68. https://www.umj.ru/jour/article/download/506/507

7. Perkins, Mike & Basar Gezgin, Ulas & Gordon, Raymond. (2019). Plagiarism in higher education: classification, causes and controls. Pan-Pacific Management Science, Vol. 2, 3-21 https://www.researchgate.net/publication/354143709_Plagiarism_in_higher_education_classification_causes_and_controls

8. Sraka, Dejan and Branko Kaucic. “Source code plagiarism.” Proceedings of the ITI 2009 31st International Conference on Information Technology Interfaces (2009): 461-466. https://www.semanticscholar.org/paper/Source-code-plagiarism-Sraka-Kaucic/ac10405ce5a9421b2e2dd33836350f259614931a

9. Сайт сервиса «MOSS» [Электронный ресурс]. https://theory.stanford.edu/~aiken/moss/ (дата обращения: 01.09.2022)

10. Сайт сервиса «Copyleaks» [Электронный ресурс]. https://copyleaks.com/ru/проверка-кода-на-плагиат/ (дата обращения: 01.09.2022)

11. T. Vrbanec, A. Meštrović: Taxonomy of academic plagiarism methods, Zbornik Veleučilišta u Rijeci, Vol. 9 (2021), No. 1, pp. 283-300

12. Яшин Гліб Євгенович, Хмелюк Марина Сергіївна Метод просеивания для выявления плагиата в программном коде на языке C# // Перший Незалежний Науковий Вісник. 2015. №1-1. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/metod-proseivaniya-dlya-vyyavleniya-plagiata-v-programmnom-kode-na-yazyke-c (дата обращения: 29.07.2022).

13. Смирнова Ю.В. МЕТОДЫ ПРОВЕРКИ УНИКАЛЬНОСТИ ПРОГРАММНОГО КОДА // Вестник магистратуры. 2019. №4-2 (91). https://cyberleninka.ru/article/n/metody-proverki-unikalnosti-programmnogo-koda

14. Статья о работе антиплагиата в Яндекс Контест [Электронный ресурс]. https://yandex.ru//support/lyceum-teachers/common-concepts/check-out-solutions.html#plagiarism.


Review

For citations:


Diachenko M.S., Domrina V.A., Leonov A.G., Mashchenko K.A., Raiko I.G., Kholkina A.A. Anti-Plagiarism Tool for Code in the Digital Educational Platform of Mirera. SRISA Proceedings. 2022;12(3):5-12. (In Russ.)

Views: 38


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-7349 (Print)
ISSN 3033-6422 (Online)