Approaches to Recording Student Attendance in the Digital Educational Platform of Mirera
Abstract
The interaction between a teacher and a student reaches a new level of collaboration when using educational platforms: learning becomes faster and more efficient. However, at the same time, many routine processes remain that make the work of the teacher difficult, such as, for example, recording student attendance. Attendance control should be carried out by the teacher, regardless of whether the lesson is held in person or remotely. The solution to this problem should have a certain convenience both for the teacher, minimizing the time spent on registering those present at the lesson, and for the students themselves. The article proposes a solution to this problem on the example of Mirer's author's digital educational platform. The possibility of using such a mechanism to increase the involvement of students in the learning process is noted.
About the Authors
A. G. LeonovRussian Federation
K. A. Mashchenko
Russian Federation
A. V. Shlyakhov
Russian Federation
A. A. Kholkina
Russian Federation
References
1. Леонов А.Г., Первин Ю.А. Качественные оценки эффективности методики обучения элементам информатики в пропедевтическом курсе // Ярославский педагогический вестник, №5, с. 92-96
2. Григорьев, П. В. Особенности технологии RFID и ее применение [Электронный ресурс] URL: https://moluch.ru/archive/115/30692/ (дата обращения: 1.11.2022).
3. Иванова Е.В., Струева А.Ю. Система учета посещаемости на основе распознавания лиц // Вестник ЮУрГУ. Серия: Вычислительная математика и информатика. 2021 Т. 10, № 4 С. 60–73. DOI: 10.14529/cmse210404.Seth Gilbert, Nancy Lynch, Brewer's conjecture and the feasibility of consistent, available, partition-tolerant web services, ACM SIGACT News, Volume 33, Issue 2, June 2002
4. Бесшапошников Н.О., Дьяченко М.С., Леонов А.Г., Мащенко К.А. Использование элементов искусственного интеллекта в виртуальных помощниках преподавателя // Успехи кибернетики, 2020, том 1, №3, с. 15-22
5. Платформа Мирера [Электронный ресурс] URL: https://www.mirera.ru (дата обращения: 01.11.2022)
6. Geolocation API [Электронный ресурс] URL: https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/API/Geolocation_API/ (дата обращения: 01.11.2022)
7. O. Russakovsky ImageNet Large Scale Visual Recognition Challenge // IJCV – 2015. – Vol. 115, No 3. – P. 211–252.
8. YOLOv5 [Электронный ресурс] URL: https://github.com/ultralytics/yolov5/wiki/ (дата обращения: 01.11.2022)
9. MTCNN [Электронный ресурс] URL: https://github.com/timesler/facenet-pytorch/ (дата обращения: 01.11.2022)
10. Задача нахождения объектов на изображении [Электронный ресурс] URL: https://neerc.ifmo.ru/wiki/index.php?title=Задача_нахождения_объектов_на_изображении (дата обращения: 01.11.2022)
11. BigBlueButton [Электронный ресурс] URL: https://bigbluebutton.org/ (дата обращения: 01.11.2022).
Review
For citations:
Leonov A.G., Mashchenko K.A., Shlyakhov A.V., Kholkina A.A. Approaches to Recording Student Attendance in the Digital Educational Platform of Mirera. SRISA Proceedings. 2022;12(3):26-32. (In Russ.)