Preview

SRISA Proceedings

Advanced search

Implementation of a New Type of Tasks «Spreadsheets» in the Digital Educational Platform of Mirera

Abstract

Spreadsheets are successfully used in many areas of the economy, finance, business, etc. In order for schoolchildren and students to gain competencies in working with spreadsheets, it was decided to add the ability to use spreadsheet tasks in courses to Mirera's digital educational platform, for which a corresponding author's module was created. The study of spreadsheets is defined by the Federal State Educational Standard for Informatics of the main school, tasks for the use of spreadsheets are included in the state final tests of schoolchildren. The developed module fully covers the required amount of familiarity with spreadsheets and allows you to create contests in automated verification in Mirera's digital educational platform without installing any additional software on the student's computer.

About the Authors

I. A. Vasilyev
ФГУ ФНЦ НИИСИ РАН
Russian Federation


A. G. Leonov
ФГУ ФНЦ НИИСИ РАН; МГУ им. М. В. Ломоносова; МПГУ; Государственный университет управления
Russian Federation


K. A. Mashchenko
ФГУ ФНЦ НИИСИ РАН
Russian Federation


A. V. Shlyakhov
ФГУ ФНЦ НИИСИ РАН
Russian Federation


References

1. F. Grünewald, С. Meinel, М. Totschnig, С. Willems. Designing MOOCs for the Support of Multiple Learning Styles. In: Hernández-Leo, D., Ley, T., Klamma, R., Harrer, A. (eds) Scaling up Learning for Sustained Impact. EC-TEL 2013. Lecture Notes in Computer Science, vol 8095. Springer, Berlin, Heidelberg.

2. Ф. Л. Косицкая Основные тренды в современном российском высшем образовании (по материалам зимней школы преподавателей – 2020). Ped.Rev.. 2020. №3 (31). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/osnovnye-trendy-v-sovremennom-rossiyskom-vysshem-obrazovanii-po-materialam-zimney-shkoly-prepodavateley-2020 (дата обращения: 01.09.2022).

3. А.Г. Леонов, Н.О. Бесшапошников, А.А. Прилипко. Цифровизация образования – Новые возможности управления образовательными треками. Вестник кибернетики. – 2018. – Т. 30, № 3. – С. 154–161.

4. Платформа Мирера [Электронный ресурс] URL: https://www.mirera.ru (дата обращения: 01.09.2022)

5. А.Г. Кушниренко, М.А. Кузьменко, А.Г. Леонов. Элементы цифровизации образовательного процесса на примере системы Мирера. Свободное программное обеспечение в высшей школе : сб. материалов 13-й конф. М. : BaseaIt, 2018. С. 66–68.

6. А. Г. Леонов, М. С. Дьяченко, К. А. Мащенко и др. Новые подходы к автоматизации проверки заданий в цифровых курсах. Информатизация образования и методика электронного обучения: цифровые технологии в образовании Материалы VI Международной научной конференции. – Красноярский государственный педагогический университет им. В.П. Астафьева, Красноярск, 2022. – С. 173–179.

7. Примерная рабочая программа основного общего образования информатика. Базовый уровень (для 7-9 классов образовательных организаций), Одобрена решением федерального учебно-методического объединения по общему образованию, протокол 3/21 от 27.09.2021 г.Москва, 2021.

8. С.С. Крылов. Методические рекомендации для учителей̆, подготовленные на основе анализа типичных ошибок участников ЕГЭ 2021 года по информатике и ИКТ. Педагогические измерения. ФГБНУ «Федеральный институт педагогических измерений», том 4. Москва 2022 с.29-46, 2021.

9. Стартовая страница проекта «КуМир» на сайте ФГУ ФНЦ НИИСИ РАН. [Электронный ресурс] URL: https://www.niisi.ru/kumir (дата обращения: 01.09.2022).

10. Стартовая страница проекта «ПиктоМир» на сайте ФГУ ФНЦ НИИСИ РАН. [Электронный ресурс] URL: https://www.niisi.ru/piktomir (дата обращения: 01.09.2022).

11. Образовательный портал для подготовки к экзаменам РЕШУ ЕГЭ https://inf-ege.sdamgia.ru/ (дата обращения: 01.09.2022).


Review

For citations:


Vasilyev I.A., Leonov A.G., Mashchenko K.A., Shlyakhov A.V. Implementation of a New Type of Tasks «Spreadsheets» in the Digital Educational Platform of Mirera. SRISA Proceedings. 2022;12(3):33-38. (In Russ.)

Views: 14


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-7349 (Print)
ISSN 3033-6422 (Online)